Cum să faci SEO ca un profesionist: 22 de pași esențiali.
Îți dorești ca site-ul tău să fie vizitat de mii de persoane pe lună, care vor reveni recurent la tine și vor afla de afacerea ta fără nici un cost pentru reclame? În cazul asta ar trebui să înveți despre cum să faci SEO și ce este acesta.
Acum ai două variante: citești în continuare și afli ce poți face tu pentru a-ți îmbunătăți scorul SEO, sau poți apela la un expert în SEO / o agenție care se ocupă de SEO ca să îți poți lua pauza de cafea bine meritată.
Cu un număr impresionant de utilizatori de peste 4.3 miliarde, Google este pe departe unul dintre cele mai folosite motoare de căutare. Acesta este încă un motiv pentru care vrei să profiți de avantajul care ți-l oferă SEO.
Atenție: SEO ține și de alte motoare de căutare cum ar fi Bing sau YOU, nu doar Google.
Dacă ai auzit până acum de SEO și ai vrut să afli mai multe despre cum îl poți folosi pentru tine, ai ajuns în locul potrivit fiindcă în continuare o să îți prezint ce înseamnă SEO in cat sa iți faci o impresie despre asta.
Sari direct la ce te interesează:
Ce este SEO și cum începi?
Începem cu abrevierea termenului în sine SEO = Search Engine Optimization, după cum îi spune și numele, SEO este modul prin care ne optimizăm rezultatele pe motoarele de căutare, dacă intrăm acum pe Google și căutăm o mașină, ne așteptăm ca Google să ne afișeze o mașină și nu o bicicletă.
Ar fi o experiență destul de proastă pentru un utilizator, nu? Și așa ajungem la primul pas pe care trebuie sa il iei în considerare:
Ghidul complet despre cum să faci SEO.
Ca și administrator de site sau content creator, este super-important să înveți despre cum să faci SEO și toate tehnicile de optimizare necesare.
Optimizarea On Page
După cum ne putem da seama din nume, acesta ține de optimizarea în pagină. Adică modificările pe care le putem face în paginile site-ului nostru.
1. User Experience.
Aici un aspect foarte important este experiența utilizatorului (UX), modul în care utilizatorul interacționează cu site-ul tău poate influența și poziția ta în Google.
Te întrebi cum? Ei bine gândește-te că întră 100 de persoane pe site-ul tău presupunând că este un site de tip e-commerce, și o parte din aceste persoane vor să ajungă pe o pagină de „About Us” (Despre noi) pentru a vedea mai multe informații despre tine si afacerea ta, însă acea pagină nu funcționează sau are defecte sau lipsuri.
În acel moment utilizatorul e predispus să îți piardă încrederea și atunci ce se întâmplă? Părăsește site-ul și întră pe următorul link și tocmai așa ai pierdut un utilizator (sau un potențial client).
După cum îți poți imagina, SEO are niște indici după care se ghidează, unul dintre ei fiind Bounce Rate, explicat simplu cât de mulți utilizatori întră pe site-ul tău și petrec un timp destul de scurt și apoi ies dintr-un motiv precum o pagină nefuncțională sau cu totul altul, motivele pot varia de la caz la caz.
În ciuda ce ar crede majoritatea primul aspect de care ar trebui să te ocupi este experiența utilizatorilor pe site, până la urmă vrei să fie cat mai bine pentru utilizator, să găsească tot ce are nevoie într-un mod simplu rapid și fără prea multe bătăi de cap, așa cum ai vrea și tu să faci când vizitezi un site.
Cel mai bun mod de a te asigura că experiența utilizatorilor pe site-ul tău este una cât mai plăcută și de durata uite ce ar trebui să faci:
- Pune-te în pielea utilizatorului și treci prin procesul prin care trece și el.
- Vezi unde sunt impedimentele și ce ce poți îmbunătăți.
- Fă o experiență plăcută și cât mai simplă pe care să o țină minte.
- Folosește diferite unelte cum ar fi PageSpeed.
Mai poți să te asiguri și de următoarele:
- Oferirea unui conținut de calitate și educativ.
- Optimizarea site-ului pentru mobile și desktop.
- Optimizarea vitezei site-ului.
După ce ai bifat și rezolvat problemele pe care site-ul tău le are prin prisma Experienței Utilizatorului mai avem câteva aspecte de luat în calcul.
2. Cum folosim titlul și Meta Descrierile?
Primul lucru pe care utilizatorii îl văd până a întră pe site-ul tău este Titlul și Descrierea:
Acestea au principalul rol de a spune despre ce este pagină respectivă, și ajută motoarele de căutare pentru a ști ce să afișeze utilizatorului.
Titlul – Fiind primul lucru cu care intră în contact utilizatorul așa ce trebuie să reprezinte conținutul real al paginii, se regăsește în motoarele de căutare ca acel link albastru, și ține minte să nu repeți cuvinte în titlu e atât vizual plăcut cât și te ajută un pic din perspectiva tehnică.
Meta Descrierea – reprezintă segmentul de text care descrie mai în amănunt conținutul paginii adesea și este regăsit chiar sub titlu. De obicei descrierile sunt folosite și structurate în așa fel în cât să conțină cuvintele cheie pentru care vrei să fii afișat în Google
Cuvinte Cheie – Cum am specificat mai sus la descriere, cuvintele cheie sunt frazele pe care utilizatorul le introduce în bara de căutare și îi oferea rezultate care au în titlu și în descriere acele cuvinte cheie.
Recomandam utilizarea a „long-tail keywords” (cuvinte cheie lungi), cum ar fi „Agentie de creare site” si nu doar „Creare site”, astfel o sa iti fie mult mai usor sa iti optimizezi site-ul pentru acele cuvinte cheie.
Un tool folositor pentru a vedea înainte de a seta titlul și descrierea este Meta Lenght Checker.
2. Optimizarea URL-urilor
De ce este asta important, ei bine Url-ul trebuie să fie ușor de citi și înțeles de utilizator, să fie „human readable”, adică să nu conțină șiruri de numere lungi, caractere speciale, ideal în jur de 5 cuvinte și să reprezinte întregul conținut al pagini.
3. Optimizarea conținutului din pagini și tag-urile Heading.
Aici ne referim la tag-urile H1,H2..H6, cel mai important ierarhic fiind H1 în ordine crescătoare.
Ele ajută motoarele de căutare să își dea seama despre ce e conținutul tău și cât de important este acel conținut din pagină.
De exemplu „Optimizarea conținutului din pagini și tag-urile Heading” are tag-ul H2 care reprezintă conținutul din el, chiar acesta pe care îl citești acum.
Când vine vorba de cuvintele pe care le folosești în tag-urile heading („Heading Tags”), ele trebuie să fie concise, să nu se repete dacă e posibil, să includă cuvintele cheie pe care le urmărești pentru a putea optimiza conținutul pe ele și să descrie urmatorul paragraf pe care îl reprezintă
4. Optimizarea imaginilor.
Formatele imaginilor, în cele mai multe cazuri sunt .PNG .JPG .JPEG, care adesea dacă sunt de o rezolutie mai ridicată deobicei ajung să fie de câțiva MB, ceea ce nu este tocmai ideal fiindcă cu cât trebuie să se încarce mai multe date pe pagină ta când cineva îți accesează site-ul cu atât durează mai mult.
Și aceste aspect nu te avantajează cu nimic lui Google nu îi plac site-urile care se încarcă greu și consumă multe resurse. De asta a fost creat formatul .WebP, un format care păstrează calitatea pozelor dar îi poate reduce mărimea până la jumătate din ceea inițială.
Pentru a face asta puteți folosi convertoare online ca acesta: Cloud Convert.
În caz că aveți un număr mai mare de poze și ar dura mult prea mult timp să le convertiți manual și folosiți WordPress puteți folosi un Plugin care face automat asta, recomandarea noastră este Converter For Media.
Sau dacă doriți să le convertiți direct în pc-ul dvs. puteți folosi un soft gratuit precum XnConvert.
În cazul în care o imagine dintr-un motiv sau altul nu mai poate apărea pe Google ce facem?
Pentru asta trebuie să ne asigurăm că fiecare imagine are atribut un text descriptiv tag-ului alt și reprezentativ în lipsa imaginii, în cazul imaginilor pur decorative care nu aduc un folos în înțelegerea conținutului tag-ul alt poate fi lăsat gol.
5. Optimizarea conținutului pentru Social Media.
Aici vorbim despre OpenGraph Tags, acestea simplu fiind modul în care un utilizator al unei rețele de socializare cum ar fi Facebook, Twitter etc, îți vede previzualizarea site-ului în platforma de social media.
Un tool pe care îl poți folosi pentru a vedea cum arată previzualizarea site-ului tău și care sunt meta tag-urile OG este opengraph.xyz.
6. Intern Link Building și Breadcrumbs.
Intern Link Building a fost și va rămâne în continuare important nu doar pentru utilizatori dar atât și pentru crawlerele care va vizitează site-ul dacă dau de o înfundătura de unde nu pot înaintea nu văd asta ca un lucru bun și vă depunctează. Dar mai important este faptul că utilizatorii să poată naviga într-un mod natural pe site și să nu intampine blocaje în procesul de navigare.
Ce sunt Breadcrumbs? Breadcrumbs sunt link-urile care îi permit utilizatorilor sa tină evidența la cât de departe au navigat pe site și cât de departe sunt de pagina principala. De obicei poziționarea lor este în partea de sus a site-ului înaintea conținutului pentru a fi ușor vizibile utilizatorilor și accesibile, pentru a putea naviga mult mai ușor pe website.
7. Folosirea atributului target=”_blank” la link-urile din site.
Acest atribut ce face, practic când este adăugat unui link deschide acel link într-o filă nouă de browser și nu se deschide în filă respectivă de unde accesați link-ul.
Nu putem spune că este strâns legat de SEO dar în unele cazuri poate fi de partea voastră. Dacă aveți un link extern atașat pe pagină voastră este bine să îl puneți să se deschidă într-o filă nouă, fiindcă utilizatorul poate uită să se întoarcă pe pagină voastră și să își continue activitatea din cauza că a fost distras de noul conținut.
Dacă filă cu conținutul vostru din site încă este deschisă aveți o șansă mai mare să îi captați atenția din nou și să revină pe pagină voastră.
<a href=https://"example.com" target="_blank">Exemplu</a>
8. Folosirea tag-ului Strong.
Știu că nici acesta probabil nu este un element care îți trece prin minte atunci când te gândesti la SEO. Dar poate avea un efect pozitiv dacă evidențiezi conținutul important dintr-un paragraf cu tag-ul strong.
Cu toate că sunt multe incertitudini în această privința consider că nu strică să încerci și nu ai nimic de pierdut dacă nu funcționează.
Smart tip: Sti care este diferenta dintre tag-ul „<b>” si „<strong>”?
Tag-ul <strong> ofera importanta textului din pagina, iar tag-ul <b> este folosit doar pentru ingrosarea textului.
9. Specificarea Apple Touch Icon
Încă un element micuț care merită specificat având în vedere că o mare parte din oameni folosesc un dispozitiv mobil marca Apple, este Apple Touch Icon. Este asemenea unui Favicon doar că este folosit pe Telefoanele Apple atunci când cineva isi pune link-ul site-ului tau în Bookmarks sau pe Home Screen.
Optimizarea On-Page Tehnic
1. Schema.org
Optimizarea structurilor de date nu ar trebui să lipsească de pe lista ta în momentul în care vrei să îți optimizezi site-ul. Aceste date structurate sunt elemente de căutare care ajută că motoarele de căutare să poată înțelege mă bine informațiile de pe un site, iar aceste informații suplimentare ajută urcarea în rank a site-urilor.
Trebuie să ai grijă că datele să fie implementate corect și să nu conțină erori, totuși dacă ai incertitudini te poți folosi de tool-ul de la Google care este gratuit – Testing Structured Data Tool.
De asemenea, acestea pot aduce „rich snippets” pe site, astfel site-ul tău poate avea diferite rezultate pe motoarele de căutare.
2. Certificatul SSL.
Cu siguranță ai auzit ca certificatul SSL este un factor foarte important. Practic ce face el, se asigura că datele care sunt transmise pe internet sunt sigure și nimeni altcineva nu le poate accesa decât utilizatorul în timpul sesiunii.
Acest certificat de securitate odată instalat îți oferă un grad de confidențialitate ridicat și este utilizat în securizarea datelor personale a parolelor și informațiilor bancare care sunt procesate pe site.
Indiferent de natura site-ului un certificat SSL nu ar trebui să lipsească te ajută la ranking și Google știe că ești un site de încredere și te poate afișa utilizatorilor.
3. Link-urile Canonice.
Etichetele canonice sunt folosite pentru a informa Google care versiune a paginii doriți să apară în rezultatele căutării, pentru a crea o structura a linkurilor din paginile duplicate, precum și pentru a îmbunătăți accesarea cu crawlere și indexarea site-ului.
Un exemplu ușor de înțeles sunt magazinele online, care au link-uri către o anumită categorie cu un tip de produse de exemplu tricouri care pot fi de diferite culori
Să presupunem că acesta este link-ul categoriei de tricouri
https://example.com/category/t-shirts
Și acesta link-ul unde filtrezi tricourile roșii doar
https://example.com/category/t-shirts?color=red
Acest al doilea link produce conținut duplicat deoarece prezintă o formă a primului link schimbată deoarece a filtrat doar tricourile roșii. Acest link trebuie să aibă Canonical link în tag-ul head al paginii către pagină principala din care provine, fiind https://example.com/category/t-shirts.
Acest al doilea link care e filtrat trebui să aibă canonical link către prima prima pagină de unde aparține în cazul acesta urmând să aibă următoarea etichetă:
<link rel="canonical" href="https://example.com/category/t-shirts" />
Acest link îi spune lui Google că cel de-al doilea link care e filtrat și provine din primul link altfel evitați crearea de conținut duplicat.
4. Pagină de Redirect 404.
Anumitor site-uri le este cam greu să evite crearea de pagini 404 (cum ar fi magazinele online). Când un utilizator da într-o asemenea pagină dintr-un motiv sau altul are tendința de a părăsi site-ul.
Ceea ce poți să faci tu aici este să personalizezi pagina de eroare 404 și să faci un CTA care să redirecționeze utilizatorul către pagina principala a site-ului și de acolo să navigheze în continuare pe paginile care funcționează.
5. Hreflangs.
Ele sunt folositoare atunci când conținutul site-ului tău este tradus în mai multe limbi și adresat unui public vorbitor de alte limbi. Aceste etichete sunt folosite pentru a arăta căror vorbitori dintr-o anumită regiune le este adresat conținutul paginii respective.
O mostră din cum trebuie să arate un hreflang tag:
<link rel="alternate" href="http://example.com" hreflang="en-us" />
Un tool online pe care îl puteți folosi pentru genera aceste tag-uri cu ușurință este Hreflang Generator.
6. Minimizarea fișierelor CSS și JavaScript.
De multe ori ajungem să avem pe site o mulțime de fișiere de acest tip pe care nu le folosim care ajung să îngreuneze viteza site-ului prin timpul lor îndelungat de încărcare.
Sunt cazuri în care folosim doar o parte din acel fișier sau chiar nu îl folosim deloc, deci de ce să rămână aceste fișiere și să se îngreuneze viteza de încărcare a site-ului fără nici un rost.
La această problema avem două soluții, ori intrăm manual și ștergem ce este în plus, însă asta poate dura foarte puțin până la foarte mult în funcție de câte fișiere nefolosite ai sau putem folosi un tool online în acest scop – PurifyCSS.
!Atenție, recomandarea noastră e să aveți un backup inainte de a face asta pentru a nu șterge elemente necesare funcționarii site-ului și să puteți reveni mereu la o versiune funcțională în caz de întâmpinați vreo problema.
7. Redirect www către non-www și HTTP către HTTPS.
Trebuie să ne asigurăm că toți cei care vor să ne acceseze site-ul pot să o facă prin intermediul unei conexiuni sigure oferită de protocolul HTTPS.
Cum ne putem asigura că tot traficul ajunge unde trebuie? Ei bine este destul de simplu avem nevoie doar să modificăm un singur fișier în managerul de fișiere a găzduirii ( adesea fiind cPanel). Trebuie să căutăm fișierul cu denumirea .httacces și să punem această bucată de cod în el :
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off [OR] RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\. [NC]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(?:www\.)?(.+)$ [NC] RewriteRule ^ https://%1%{REQUEST_URI} [L,NE,R=301]
8. Robots.txt
Simplu robots.txt fiind o lista de instructiuni care este adresată crawlerelor care le poate da indicații dacă să acceseze o parte din site-ul web sau nu, și căror boti le permiți să îți acceseze conținutul, de asemenea poți adauga și locația sitemap-ului în acest fișier pentru a știi exact unde să caute aceștia.
Un tool care te poate ajută să creezi acest fișier: Robots.txt Generator.
9. Sitemap.
Crearea unui Sitemap este esențială în momentul în care vrei că site-ul tău să fie indexat corespunzător. Crearea unui Sitemap este destul de simplă, dacă folosiți WordPress se poate creea dintr-unul din numeroasele plugin-uri de SEO existente deja cum ar fi: Yoast SEO, RankMath, All în One SEO și altele. Sau puteți folosi acest tool online Sitemap Generator.
Un mic sfat pentru site-urile care dețin un număr numeros de link-uri pe site-ul lor cum ar fi un magazin online. Unele din ele ajung să conțină câteva zeci de mii de link-uri. Aparent dacă împărți aceste în link-uri în mai multe sitemap-uri de aproximativ 10.000 de link-uri fiecare ai o șansă că indexarea să fie mai bună decât dacă ai avea 50.000 de link-uri într-un singur sitemap.
Tindem să credem că Google preferă asta fiindcă consumă mai puține resurse și un timp mai scurt pentru a citi un Sitemap mai mic. E metodă pe care merită să o încercați nu aveți nimic de pierdut.
10. Afisarea pe dispozitivele mobile.
În ziua de azi când majoritatea traficului consumatorilor vine de pe mobil și cum Google are un nou proces de indexare care îți indexează site-ul în funcție de cum îl văd utilizatorii și dispozitivele mobile, ar trebui să ții cont de asta și să îți faci site-ul responsive pentru mobil cât mai rapid.
Cu cât este mai user friendly pe mobil, cu atât ai șanse că să fie mult mai bine indexat, așa că nu ai nimic de pierdut dacă faci asta chiar din contra ai doar de câștigat.
11. Tool-urile de tracking.
În ziua de azi poate fi un avantaj destul de mare să știi de unde îți vine traficul și ce comportament are pentru a știi cum să te raportezi utilizatorilor încât să le oferi o experiență cât mai bună pe site-ul tău.
Așa că nu mai sta pe gânduri și începe să folosești aceste tool-uri oferite de Google și Facebook:
- Google Analytics
- Google Tag Manager
- Facebook Pixel
Dacă te asiguri că le folosești pe toate și sunt configurate perfect poți avea la cunoștință informații despre persoanele care întră pe site și îți poți face o idee despre ce e de făcut în continuare din punct de vedere de SEO.
Seo Off-Page
1. Backlink-urile.
Ce sunt acestea te întrebi, ei bine, o exprimare simplă fiind de fapt că un fel de recomandări către site-ul tău din partea altor site-uri.
Dacă un articol de la un site cu autoritate puternică face referire către site-ul tău ai un backlink de calitate, cu cât ai mai multe backlink-uri de calitate cu atât autoritatea domeniului tău crește și devii mai vizibil în căutările utilizatorilor pe cuvintele cheie pe care le țintești.
Însă trebuie să ai grijă că acele backlink-uri să fie de calitate pentru a evita orice penalizare pe care google ți-o poate oferi.
Prin „backlink de calitate” ne referim la backlink-uri oferite de site-uri cu domain authority (DA) si page authority (PA) mare, in același timp acestea trebuie sa fie in site-uri cu nișe conectate cu site-ul tau.
2. Conturile de Social Media.
Unde se află cei mai mulți consumatori de conținut? Exact, pe Social Media, de aceea tu nu trebuie să lipsești de acolo dacă vrei să ai succes, este foarte important pentru conținutul tău să poată fi distribuit ușor pe Social Media.
Acestea fiind spuse acestea sunt niște elemente cheie de care ar trebui să ții cont în momentul în care vrei să începi să ți optimizezi site-ul
In concluzie:
Sunt destul de multe elemente ce iti pot ajuta site-ul sa fie mai vizitat pe motoarele de cautare, insa merita sa ti un ochi si pe ele si sa inveti in continuare despre cum sa faci SEO.
Dacă nu te descurci sau doresti sa economisesti timp și simți nevoia de a apela la cineva pentru a face toate aceste lucruri, nu ezita să ne contactezi.
Suntem aici să te ajutăm și suntem siguri că îți putem oferi rezultate reale și măsurabile.
Ti-a placut postarea? Nu uita sa dai un share daca ti-a fost de folos.